|
[For the English version, see the ABS Focal Point website.] Welkom bij de tiende nieuwsbrief van het ABS-Loket Nederland. In deze nieuwsbrief gaan we dieper in op collecties: hoe kunnen gebruikers van genetische bronnen hun administratieve lasten beperken door gebruik te maken van collecties die zijn geregistreerd onder de EU ABS Verordening en wat moet u weten over ABS bij het opslaan en beheren van een collectie? We presenteren ook de vernieuwde interactieve ABS-hulptool en houden u op de hoogte van actuele internationale ontwikkelingen op het gebied van digitale sequentie-informatie (DSI). In deze nieuwsbrief vindt u:
|
|
Vernieuwde interactieve ABS-hulptoolOm u te helpen bepalen of uw activiteiten onder de EU ABS Verordening vallen, heeft het ABS-Loket een interactieve hulptool ontwikkeld. De tool is recent bijgewerkt met informatie uit de herziene EU Leidraad. De Europese Commissie heeft in 2021 een herziene EU Leidraad gepubliceerd die gedetailleerdere informatie en praktische voorbeelden geeft over het toepassingsgebied en de verplichtingen voor gebruikers van de EU ABS Verordening (Verordening (EU) 511/2014). Het ABS-Loket Nederland heeft deze nieuwe informatie nu verwerkt in de ABS-hulptool. Er zijn vragen toegevoegd over of de genetische bron wordt gebruikt in de zin van de EU ABS Verordening (‘onderzoek en ontwikkeling’) en of de genetische bron wordt verkregen als grondstof zonder (daaropvolgend) onderzoek en ontwikkeling. Sommige categorieën genetische bronnen of activiteiten met genetische bronnen vallen mogelijk niet binnen het toepassingsgebied van de EU ABS Verordening. De vernieuwde hulptool benoemt deze categorieën en verwijst naar relevante secties van de EU ABS Verordening. Voor meer informatie over de nieuwe inhoud in de EU Leidraad, zie ‘Herziene EU Leidraad officieel gepubliceerd’. Naast het helpen bepalen of uw activiteiten met genetische bronnen onder de EU ABS Verordening vallen, biedt de hulptool ook een kort overzicht van uw verplichtingen onder de Verordening wanneer de activiteiten inderdaad onder de Verordening vallen. De pagina bevat ook een printbare flowchart, die te gebruiken is in combinatie met de informatie op de pagina, en een lijst die belangrijke termen uitlegt die in de tool worden gebruikt. U vindt de vernieuwde hulptool op de pagina ‘Tool voor hulp bij de naleving van de EU ABS Verordening’. |
|
Uitnodiging om uw mening te geven over Digitale Sequentie-informatie (DSI)Hoe moeten we omgaan met de toegang tot en verdeling van voordelen uit het gebruik van digitale sequentie-informatie (DSI)? Belangrijke beslissingen over dit onderwerp worden waarschijnlijk in augustus-september 2022 genomen. U wordt uitgenodigd om uw mening te geven over DSI en de voorgestelde beleidsopties, zodat deze door de EU meegenomen kan worden in de voorbereiding voor de komende vergaderingen. DSI-discussies tijdens de Genève-bijeenkomst in maart 2022 Van 14-29 maart dit jaar vonden in het kader van het Verdrag inzake Biologische Diversiteit (CBD) en het Nagoya Protocol verschillende eerder uitgestelde bijeenkomsten plaats in Genève, Zwitserland. Een van de bijeenkomsten in Genève was de hervatte sessie van de Derde Bijeenkomst van de Open-ended Working Group on the Post-2020 Global Biodiversity Framework (OEWG-3), waarin verdere discussies plaatsvonden over hoe omgegaan zou kunnen worden met de toegang tot en verdeling van voordelen uit het gebruik van digitale sequentie-informatie (digital sequence information, DSI). Er werd afgesproken dat er aan de hand van een reeks geformuleerde criteria een onafhankelijke beoordeling gemaakt zal worden van de consequenties van de voorgestelde beleidsopties. Ook werd bepaald dat vertegenwoordigers van databases, de wetenschappelijke onderzoeksgemeenschap, de particulier sector en maatschappelijke organisaties worden opgenomen in de Informele Adviesgroep (Informal Advisory Group) die DSI bespreekt. Wat betreft de volgende stappen zullen updates over de onafhankelijke beoordeling van de beleidsopties en het werk van de Informele Adviesgroep worden gegeven tijdens een extra bijeenkomst van de Open-ended Working Group on the Post-2020 Global Biodiversity Framework (OEWG-4), die van 21-26 juni in Nairobi, Kenia zal worden gehouden. De definitieve resultaten van beide processen zullen worden gerapporteerd in de Vijftiende Bijeenkomst van de Conference of the Parties (COP-15) bij het CBD, die waarschijnlijk zal plaatsvinden in augustus-september 2022. De verwachting is dat belangrijke beslissingen over DSI genomen zullen worden tijdens COP-15. Beleidsopties Wat betreft DSI worden momenteel de volgende beleidsopties overwogen, waarbij ook de mogelijkheid open blijft om verschillende opties te combineren (bijvoorbeeld Optie 4 met een andere optie).
Zie voor meer informatie de eerdere artikelen Beleidsscenario’s voor toegang en verdeling van voordelen (ABS) en digitale sequentie-informatie (DSI), Voortgang op het gebied van Digitale Sequentie-informatie (DSI) en CBD-bijeenkomsten (o.a. over DSI) in maart. Beoordeling van beleidsopties Om de verschillende beleidsopties te beoordelen, is een kader ontwikkeld om op basis van een reeks van criteria de verschillende beleidsopties te beoordelen, waarbij de criteria gericht zijn op effectiviteit, efficiëntie, goed bestuur en coherentie. Een prestatiematrix is ontwikkeld om te beoordelen in hoeverre de beleidsopties aan de criteria voldoen. Meer informatie is te vinden in dit CBD-document (Engels), waarin in bijlage I de beleidsopties worden beschreven, in bijlage II de criteria en subcriteria om deze opties te beoordelen worden vermeld, en in bijlage III de prestatiematrix wordt gepresenteerd. Een beoordeling van de gevolgen van de voorgestelde beleidsopties zal door een onafhankelijke adviseur gemaakt worden, met behulp van het multicriteria-kader. Uw input wordt gewaardeerd! Aangezien wordt verwacht dat tijdens COP-15 in augustus-september 2022 belangrijke beslissingen zullen worden genomen en het EU-standpunt in de komende maanden besproken zal worden, is dit het moment om uw mening te laten weten aan de Nederlandse ABS-Autoriteit (Kim van Seeters; k.vanseeters@minlnv.nl). Het zou erg behulpzaam zijn als u uw beoordeling van de beleidsopties zou kunnen delen, met name door de prestatiematrix in bijlage III van het bovengenoemde CBD-document in te vullen. Bij voorbaat dank voor uw bijdrage. |
|
Administratieve lasten beperken: EU-geregistreerde collectiesAls gebruiker van genetische bronnen kan het lastig zijn om informatie te verzamelen over de ABS-voorwaarden die gelden bij het verkrijgen en gebruiken van genetische bronnen. Wanneer u materiaal gebruikt uit een collectie die geregistreerd is onder de EU ABS Verordening, kunt u de administratieve lasten beperken en toch voldoen aan de ABS-regels. De Europese Commissie houdt een lijst bij van collecties die geregistreerd zijn onder Artikel 5 van de EU ABS Verordening (Verordening (EU) 511/2014): het EU Register van Collecties. Deze collecties passen gestandaardiseerde procedures toe voor het aanleveren van genetische bronnen en daaraan gerelateerde informatie. De procedures zorgen ervoor dat, naast de genetische bron, alle relevante ABS-informatie aan derden wordt verstrekt, met documentatie waaruit blijkt dat toegang tot de genetische bronnen en daaraan gerelateerde informatie is verkregen in overeenstemming met de toepasselijke ABS-wetgeving en vereisten en, waar relevant, onder onderling overeengekomen voorwaarden (mutually agreed terms, MAT). Het verkrijgen van genetische bronnen uit een geregistreerde collectie maakt het makkelijker voor gebruikers om te voldoen aan de ABS-wetgeving. Als u een genetische bron hebt verkregen uit een collectie die is opgenomen in het EU-Register van Collecties, wordt u verondersteld te hebben voldaan aan uw verplichtingen ten aanzien van passende zorgvuldigheid met betrekking tot het verzamelen van informatie (de informatie die vermeld staat in Artikel 4(3) van de Verordening). Het is echter mogelijk dat u wel een zorgvuldigheidsverklaring moet indienen. Meer informatie over zorgvuldigheidsverklaringen: ‘DECLARE of geen DECLARE: wanneer een zorgvuldigheidsverklaring indienen?’ U moet er wel rekening mee houden dat wanneer het beoogde gebruik verandert, het nodig kan zijn om nieuwe of bijgewerkte voorafgaande geïnformeerde toestemming (prior informed consent, PIC) van het land van levering te krijgen en nieuwe MAT vast te stellen voor het nieuwe gebruik, wanneer dit niet wordt gedekt onder de PIC en MAT die zijn verkregen door de geregistreerde collectie. Waar vind ik het EU Register van Collecties? Het EU Register van Collecties is te vinden op de ABS-webpagina van de Europese Commissie onder het kopje ‘Register of collections’. Het omvat momenteel collecties van het Leibniz-Institut DSMZ, de Franse Collectie voor Plant-geassocieerde Bacteria (CIRM-CFBP) en het onderzoeksinstituut Pierre Fabre. Meer informatie over de geregistreerde collecties en hoe u hun genetische bronnen kunt verkrijgen is te vinden op de website van de Europese Commissie onder het kopje Register of Collections. |
|
EU ABS Verordening over opslag en collectiebeheerBij het opslaan en beheren van collecties van genetische bronnen is het belangrijk om te weten welke activiteiten mogelijk wel of niet onder de EU ABS Verordening vallen. We kijken wat de EU ABS Verordening en EU Leidraad zeggen over opslag en collectiebeheer. Activiteiten met genetische bronnen vallen mogelijk onder de EU ABS Verordening (Verordening (EU) 511/2014) wanneer zij gezien worden als ‘gebruik van genetische bronnen’. Het Nagoya Protocol en de EU ABS Verordening definieren dit als: “het verrichten van onderzoek en ontwikkeling van de genetische en/of biochemische samenstelling van genetische bronnen, mede door de toepassing van biotechnologie”. Veel activiteiten die verband houden met opslag en collectiebeheer worden niet als gebruik gezien en vallen daarom buiten het toepassingsgebied van de EU ABS Verordening. De volgende activiteiten omvatten bijvoorbeeld geen onderzoek en ontwikkeling van de genetische en/of biochemische samenstelling van genetische bronnen, worden daarom niet als gebruik gezien en vallen daarom buiten het toepassingsgebied van de EU ABS Verordening:
Zie voor meer informatie sectie 2.3.3.1 en Annex 2, sectie 3 van de EU Leidraad. Goede praktijken van collectiehouders Om potentiële gebruikers van collectiemateriaal te helpen, raadt de EU Leidraad een aantal goede praktijken aan voor collectiehouders.
EU Register van Collecties De Europese Commissie houdt een lijst bij van collecties die geregistreerd zijn onder Artikel 5 van de EU ABS Verordening: het EU Register van Collecties. Deze collecties passen gestandaardiseerde procedures toe voor het aanleveren van genetische bronnen en daaraan gerelateerde informatie. Het verkrijgen van genetische bronnen uit een geregistreerde collectie maakt het voor gebruikers makkelijker om te voldoen aan de ABS-wetgeving, omdat gebruikers van dit materiaal worden verondersteld te hebben voldaan aan hun verplichtingen ten aanzien van passende zorgvuldigheid met betrekking tot het verzamelen van informatie. Collectiehouders in de EU kunnen hun collectie, of een deel daarvan, registreren door een aanvraag in te dienen bij de bevoegde nationale autoriteit (competent national authority, CNA). Om in aanmerking te komen voor opname in het EU Register van Collecties, zijn collectiehouders verplicht om genetische bronnen en gerelateerde informatie alleen te verstrekken met passende documentatie (PIC en MAT, indien van toepassing), en om een register bij te houden van alle monsters van genetische bronnen en daarmee verband houdende informatie die aan derden zijn verstrekt voor het gebruik ervan. Indien het land van levering van genetische bronnen niet kan worden bepaald, wordt aan collecties aanbevolen dit materiaal apart te bewaren in het niet-geregistreerde deel. Verdere voorwaarden worden genoemd in Artikel 5(3) van de EU ABS Verordening. Zie voor meer informatie over EU-geregistreerde collecties het artikel ‘Administratieve lasten beperken: EU-geregistreerde collecties’ hierboven. |
|